patriesinzweden.reismee.nl

Home sweet home

Hallo allemaal!

Ik ben inmiddels alweer ruim twee weken thuis.
Het was fijn om samen met Marike naar huis te rijden. We hadden die maandagmorgen nog een klein afscheid, degenen die nog over waren hadden een lekker kopje koffie voor ons gemaakt en zwaaiden ons uit. Het afscheid was best moeilijk en we verlieten de campus dan ook met tranen op onze wangen. Nog even de hotelboeking uitprinten op de uni en mijn sleutel afgeven in het centrum. Vervolgens reden we Karlstad voor de laatste keer uit en gingen we op weg naar Malmö. Mooie weg, weer heel anders dan naar bijvoorbeeld Stockholm of Gotland. Leuk om toch die verandering in het landschap te zien en we zagen ook ontzettend veel Nederlanders met caravans en campers onderweg! We wisselden elke twee uur met rijden en we waren in ongeveer zes uurtjes in Malmö. We hebben daar rondgekeken en lekker canneloni gegeten op een leuk terras. Erg leuke stad! Het is duidelijk te merken dat het zuiden van Zweden weer heel anders is.
Na het eten gingen we naar Kopenhagen rijden, een rit van ongeveer 40 minuten. Over de Öresundsbrug, wat een prachtig uitzicht over Malmöen natuurlijk Kopenhagen geeft. Midden op de brug is eigenlijk de grens overgang en zit je ineens in Denemarken. Ik vond dit een heel gek gevoel, nu was ik dan echt weg uit Zweden! In Kopenhagen hadden we een prima hotel en zijn we op tijd gaan slapen, want we waren helemaal kapot door het afscheid en de rit.
De volgende dag hebben we de dag echt goed benut. Vroeg opgestaan om Kopenhagen te bezichtigen. Wat een geweldige stad! Erg modern, veel prachtige gebouwen; erg veel om te zien. 's Morgens hebben we veel rondgelopen, zijn we naar het paleis geweest en hadden we met Lucas (Florida) afgesproken die daar een paar dagen was. We zijn met hem naar de National Gallery geweest en daarna bij het bekende Nyhavn (met alle gekleurde pandjes langs het water) wezen lunchen. Daarna moest Lucas er alweer vandoor en hebben wij een boot tour gemaakt, wat ons langs veel bezienswaardigheden voer. Daarna hebben we naar Christiania bezocht. Dit is een alternatieve soiciteit, opgericht door hippies in de jaren 70. Het is net een kleine (zeer kleurrijke) commune, binnen met graffiti beschilderde muren. Ik vond het erg bijzonder om te zien hoe de mensen hier leven, ze maken hun eigen meubilair en andere producten. De andere kant van het verhaal is het enorme drugsgebruik hier. Je ziet ook overal dealers en er staan verkeersborden met : NO PHOTO! erop. Die dealers staan er ook met bivakmuts en skibril op en er worden echt grote blokken drugs verkocht. Als je er loopt, kijk je je ogen uit en ruik je ook overal etens/alcohol en drugs geuren. Al met al een onvergetelijk bezoekje. Daarna zijn we naar het bekende Tivoli park geweest, erg leuk en bijzonder, zo midden in de stad. We hebben daar ook nog lekker een hapje gegeten in één van de vele restaurants.
Woensdag was het dus tijd om naar huis te gaan. We namen de ferry van Denemarken naar Duitsland en kwamen 's avonds bij Marike in Ellecom aan. Daar stonden ook mijn moeder, Jenn en oma al op mij te wachten. Het was super fijn om ze weer te zien! We hebben nog met z'n allen Chinees gegeten en daarna weer naar De Lier gereden.

Nu is het alweer een paar weken verder. Ik ben alweer aardig gewend thuis, maar dat duurde wel even. Is ook niet zo gek na vijf maanden in een totaal andere omgeving te leven..
Ik mis vooral iedereen die ik daar ontmoet heb heel erg. Maar gelukkig is er Skype en Facebook! Ik vind het erg fijn om weer bij m'n familie en lieve vrienden te zijn. En alle mooie herinneringen zullen me altijd bij blijven! Dit was echt een ervaring om nooit te vergeten.

Ik van deze hele periode ontzettend veel foto's. Ik heb nog wat foto's geplaatst van de laatste weken en van wat trips; een dagje Orebrö, de trip naar Gotland en Malmo en Kopenhagen.

Liefs, Patries x.

Reacties

Reacties

Carina

Fijn dat je er weer bent! =)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!