patriesinzweden.reismee.nl

Time flies...

Hallo allemaal!

Zoals de titel al zegt, de tijd vliegt en ik besef me net dat ik alweer over de helft ben! Dat betekent in principe dat ik alweer kan gaan aftellen, maar dat wil ik eigenlijk nog niet.. Alhoewel, ik zou iedereen van jullie graag weer willen zien natuurlijk!

De courses van mijn eerste periodeijn inmiddels afgerond en ik heb nog niet alle resultaten binnen, maar mijn Zweeds tentamen heb ik in iedergeval gehaald! Vorige week ben ik dan ook met twee nieuwe courses begonnen, International Politics en Business Cultures:Locally and Globally.

International Politics
We begonnen meteen goed met elke dag om 8.15 les.Tot nu toe hebben we vooral de verschillende political theories, de totstandkoming en geschiedenis van de EU, de UN en de invloed van International Relations besproken. Erg interessant! We werden meteen verdeeld in groepen en moesten aan de slag met een onderwerp. Ik zat in een groepje met Cindy (Mexico) en Agnes (Duitsland) en ons thema was Poverty, development and hunger. We moesten een essay maken en een presentatie houden, dit hebben we vanmorgen gedaan. Ging best goed! Het is toch altijd even anders om in het Engels te presenteren, gaat me in princpe wel goed af, maar ik merk toch dat het in je eigen moedertaal wel makkelijker improviseren is af en toe. Maar we kregen goede feedback en de andere presentaties waren ook interessant. Morgenochtend krijgen we tijdens de les onze take-home exam mee, dit is een essay van 10-15 pagina's die we moeten schrijven, deadline is over twee weken. Ben benieuwd wat het onderwerp precies gaat worden.

Business Cultures: Locally and Globally
Ik heb redelijk laat besloten om deze course ook te gaan volgen, voornamelijk omdat International Politics niet tot het eind van het semester duurt. Vorige week was de eerste les en deze waswederom erg interessant. De lerares is Zweeds enheeft een Phd in Intercultrural Communication en ik denk dat we veelvan haar kunnen leren.De eersteles was vrij algemeen over intercultural business and communication, maar we hebben het ook over diverse culturen en diens percepties van de wereld gehad. Deze week hebben we geen les, want delerares is op vakantie :) Maar we hebbenliteratuur opgekregen die we kunnen lezen en ik kijk uit naar de volgende les.

Super weekend
Zoals gewoonlijk hier, begon het weekend weer op donderdag. Marike hadsindswoensdag haar vriendin Lotte op bezoek en ik ben donderdag eerst bij hen wodka lime gaan drinken. Daarna gingen we naar mijn keuken, want daar was een pre-party. We waren vrij laat, want we zaten zo gezellig te kletsen! Tegen de tijd dat we in mijn keuken aankwamen, wilde iedereen al bijna naar de stad vertrekken en dat deden we dus ook. De entree van Temple was deze avond gratis, dus daar gingen we naartoe! Het was erg gezellig. Vrijdag kwam de hele groep bij ons eten en daarna bleef iedereen gezellig kaarten, we speelden weer Spoons. Ik was op dreef, want ik won alles, tot de grote frustratie van de anderen. Maar dit heeft misschien meer te maken met het feit dat als ik win iedereen het zal weten ook.. :) Rond 22u was het tijd om te gaan, want we gingen naar DJ Chuckie in Nojesfabriken. Tja, een Nederlandse dj in Karlstad, daar moeten we bij zijn natuurlijk! Nojesfabriken is trouwens de tweede grootste club in Zweden en we waren er nog niet eerder geweest. Niet iedereen ging mee, we waren met Patries, Marike en Lotte, Sven, Cesar en Liam, gezellig groepje! Het begon een beetje rustig en de Zweden hebben er ook wel een handje van om allen aan de bar te hangen of aan de kant te staan, dus aan het begin waren wij de enigen die de dansvloer vulden, maar hoe later het werd (en toen Chuckie rond half 12 kwam) ging het dak eraf. Het was echt een super avond! We hebben echt flink gefeest en aan het eind wilden we nog even duidelijk maken dat we uit Nederland komen.. maar we wisten niet hoe. Gelukkig ging aan het eind de muziek wat zachter en toen hij gestopt was met draaien, begon Marike te roepen: 'Nog een keer, nog een keer!!' en wij riepen natuurlijk mee. Chuckie keek op met een big smile en riep:'Hollanddd!!!' haha het was een leuke reactie en hij gooide z'n handdoek naar ons, die ik ving. (iedereen vond het vies, maar ik heb hem nu gewassen en heb er tioch een mooie gratis handdoek bij :P -> hoe bedoel je, Nederlands?)

Zaterdag was het dan eindelijk zover, Shireen en Carro kwamen naar Karlstad! Om half 12 stond ik op de trein te wachten en hij stopte precies goed, want Shir en ik konden elkaar meteen in de armen vliegen, wat vervolgens een paar minuten durende omhelzing werd, bewijs is gefilmd:) We zijn eerst naar het hotelwaarin zij verbleven, gelopen enheerlijk geluncht bij Wayne's coffee op het Stora Torget. Het was prachtig weer dus we zaten heerlijk zonder jas inhet zonntje op het terras. Daarna nog even rondgelopen in de stadom vervolgens debus te nemen naar de uni. Hier stapten we uit, zodat we even delibrary konden bezoeken en deschool kondenbekijken. We liepen daarnanaar de campus en zo konik het hele terrein, mijn gebouw en kamerlaten zien.Marike en Lotte vroegen ons om koffie met hen te drinken in de Espresso House, dus we gingen weer naar het centrum. 's Avonds hebben we heerlijk Italiaans gegeten met z'n vieren, Derek ging ook mee. Na het eten gingen we meteen door naar Koriander, het was nog een beeje vroeg dus nog vrij rustig en de andere friends waren er ook nog niet. Na één of twee drankjes gedronken te hebben, kwam iedereen gezellig binnenstromen en hebben we lekker met z'n allen gefeest! Het was niet zo druk als de andere zaterdagen, omdat er ook een feestje op de campus was. Moe en voldaan brachten we Carro en Shir weer naar hun hotel en pakten wij de bus naar huis. De volgende dag was het helaas alweer tijd voor het afscheid. We hebben eerst nog op een terras wat gedronken, het weer was nog mooier dan de dagen ervoor. Om 13u15 hadden ze de trein naar Stockholm en toen ik weer in m'n eentje in de stad liep voelde ik me wel even verdrietig. Het was zo leuk dat ze er waren en dan besef je toch weer wat je thuis mist! Maar het was een topweekend.

Deze week
Deze week heb ik vooral aan school besteed. Dinsdagavond was er nog een feestje voor een groepje van ons georganiseerd, in het thema van 'Childrensparty games', was erg leuk! Ook ben ik gister met Marike voor het eerst wezen squashen in het racket centre. We wilden eigenlijk badmintonnen, maar alle banen waren vol. Maar squashen was super leuk om te doen! We moeten het de vorige keer wel volgens de regels spelen, want die kenden we nu nog niet echt. Maar het is dus een enorm groot centrum met veel banen en voor studenten is het 45SEK om een uur een baan te huren+rackets!

Op reis!
Zaterdagmorgen gaan we met een grote groep naar Stockholm. Maandag gaan we namelijk met de Riga cruise en we wilden een paar dagen ervoor al in de stad zijn. We hebben een hostel geboekt die heel centraal gelegen is en maandag om 17u vertrekt het schip vanuit de haven. Ik ben heel benieuwd, het schijnt super groot te zijn, er gaan 2000 studenten mee, er zijn geloof ik vijf restaurants, drie clubs en nog veel meer! Dinsdagmorgen komen we in Riga aan, waar we de hele dag doorbrengen om vervolgens 's avonds weer terug te varen naar Stockholm. En woensdagmiddag hebben we dan de trein weer terug naar Karlstad.
Leuk vooruitzicht, ik heb er zin in!
Ik laat jullie volgende week weten hoe het was!

Liefs en een dikke kus van mij.

Reacties

Reacties

Juul

He liefie!
Fijn om te lezen dat je het nog steeds zo naar je zin hebt! De tijd gaat wel echt supersnel! Geniet ervan, voor je het weet ben je weer in ons kikkerlandje!
Xxx

Deee

Heeee patti!!!! Super leuk om weer een verhaal te lezen. Haha en die handdoek, hilarisch!!!
Geniet ervan meis en vooral niet aftellen. Dat doen wij hier wel! ;) xxx

Jenn

Jeeee een verhaaltje;) Leukleuk!
Klinkt weer toppie (Het meeste had je vanmiddag op skype al verteld, maar toch:P) wel weer leuk om te lezen!
Veel plezier in Stockholm en de cruise!

xxxx

gonda

er gaan steeds meer mensen vanuit hier, jou daar opzoeken maar wij w8ten toch tot je je verhalen hier weer komt vertellen. de tent staat dan vast ook wel weer.
geniet nog maar dubbel dan, als de helft er al opzit.
leuk om foto's en verhalen te blijven volgen, blijf dat maar doen patries. liefs van de vetjes

Sanne

Hei hei Patries!

Gefeliciteerd man, met je handdoek! :-D
Leuk, al die bezoekjes steeds. Zo lijk je toch wat minder lang en ver van huis zeker? De studie klinkt ook interessant, maar het valt wel op dat de details bij de parties en clubs veel nauwkeuriger beschreven worden ;-) Hihi. Veel plezier nog daar!

Groetjes, Sanne

Steph

Woehoee een handdoek van chuckie, nice :P Leuk om weer een verhaal te lezen, mis je wel hoor :( nou veel plezier weer komende tijd... de laatste maanden gaan pas echt mega snel dus geniet geniet geniet!!!!!!(beetje overbodig om te zeggen natuurlijk, maar toch) dikke kus

Shir

Hee lieffie!

Het was echt super! Veelste kort alleen:( Hihi die handdoek toch maar gewassen;) Doe iedereen de groetjes daar en tot snel;)!

xxx

Esmee

Lieverd!!
Wat klinkt het goed alllemaal!! :)
Veel plezier volgende week! Ik zal een gluhwein op je drinken als ik volgende week ik valtho zit! ;)

Kusxx

mams

hoi Patries!Leuk weer een verhaal van jou te lezen.En om de foto's te kijken.Heel veel plezier op de cruise met z'n allen!we spreken je volgende week wel weer.
Ik ben ook begonnen met aftellen hoor als je het niet erg vindt...dikke kus mams xxx

Lis

Klinkt allemaal weer super lieve Linda!
Gaaf ook dat je naar Riga gaat, heel veel plezier! En ik hoop je inderdaad volgende week te kunnen spreken op skype :)

Kus!

Margret

Hey levensgenieter

Time flies..........zeg dat wel.Nog een paar uurtjes en dan vlieg ik weer terug naar Nederland.
Geniet jij maar lekker in Zweden.Super.

Veel liefs van je Tantetje x x x

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!