patriesinzweden.reismee.nl

Weekend Stockholm, cruising to Riga and holiday on the campsite.

-waarschuwing: lang bericht!-

Lieve iedereen,

Ik weet eigenlijk niet eens waar ik moet beginnen.. De afgelopen twee weken waren in één woord: Genieten!

Nou goed, laat ik toch maar bij het begin beginnen.. Zoals jullie misschien weten, is ijshockey nogal belangrijk in Zweden. Ook Karlstad heeft haar eigen team, Färjestad BK. Dit team deed het dit jaar ontzettend goed en 14 april was dan de grote finale, die Färjestad ook gewonnen heeft! Helaas konden we niet meer naar een wedstrijd, omdat die allemaal uitverkocht waren en ik kon die donderdagavond ook niet mee de stad in omdat ik vrijdagochtend een presentatie had, maar vrijdagmiddag werd het team gehuldigd op het Stora Torget in de stad, dus daar moesten we natuurlijk wel bij zijn! :) Het was leuk om te zien hoe de hele stad groen kleurde en om alle teamsongs te horen.
's Avonds heb ik heerlijk met Sven, Marike en Patries nasi gegeten.. daar hadden we nou zo'n trek in! Daarna was er door een aantal Spanjaarden een pyjama party georganiseerd, waar ik met Patries, Simon, Derek en Carlos heen ben geweest. Was een gezellig feestje, maar we hebben het niet te laat gemaakt, want de volgende dag ging onze trip beginnen.

Sunny Stockholm
Onze cruise naar Riga begon pas op maandag, maar we wilden graag een paar dagen eerder gaan om Stockholm te bekijken. Dus we gingen zaterdagochtend met z'n 13en(Kati,Kaitlin,Jessica,Rachel,Leanna,Megan,Sven,Liam,Derek,Cesar, Josephine, Sara en ikzelf) met de trein naar Stockholm. Een behoorlijk grote groep en op het station kwamen we nog meer van de exchange students tegen, die ook al eerder naar Stockholm gingen. Gezellige boel! We verbleven in het hostel Lodge32, goed aan te lopen vanaf Centraal, in het nieuwe centrum. We hebben geen metrokaart gekocht, omdat we het wel leuk vonden om veel te zien en Stockholm is ook prima door te lopen. En,. ook niet onbelangrijk, we hadden echt geweldig weer! Op en top lente, dus de blote armen en voeten konden tevoorschijn komen. Ik had de stad natuurlijk (als enige) al gezien, dus ik fungeerde meteen een beetje als tourguide, samen met Sven (wist niks, maar houdt gewoon van organiseren). Zaterdag hebben we lekker rondgelopen en de stad verkend en na ons opgefrist te hebben, zijn we met een groepje uit eten gegaan bij een Spaans restaurantje. Inmiddels had Yannick (Belgie) zich ook bij ons gevoegd. Hij was al eerder in Stockholm geweest en raadde ons aan om te gaan stappen bij Debaser. Dus daar gingen we naartoe. Een nogal alternatieve club, onder de weg bij het grote kruispunt van Gamla Stan. Het was een leuke stapavond! De volgende dag besloten we ons een beetje op te splitsen, want de groep was eigenlijk te groot. We liepen op ons gemak in het zonnetje naar Gamla Stan, waar om 13u15 de wisseling van de wacht zou plaatsvinden. Dit had ik ook al gezien, maar het blijft leuk om mee te maken. En deze keer was het ook veel uitgebreider met een grote fanfare erbij, wellicht omdat het zondag was. Na heerlijk geluncht en nog wat rondgelopen te hebben, zijn we naar het Stockholm City museum gegaan. Hier kun je onder meer zien hoe de stad is ontstaan en opgebouwd.Vlakbij het museumis Katarinahissen te vinden. Eigenlijk is het een restaurant 'in de lucht' met een brug erop, waar vandaan je een geweldig uitzicht over de stad hebt. We moesten hiervoor eerst een aantal trappen beklimmen tegen een rots en we zagen daar toevallig ook een heel groot stadsterras op het hoogste punt. Daar ben ik met Sven en Derek een biertje en wijntje gaan drinken, echt genieten zo in de zon! Daarna hebben we langs het water en het stadhuis terug naar het hostel gelopen, waar inmiddels Alex (de broer van Megan) aangekomen was. Hij is net als Megan,super gezellig en viel meteen goed in de groep! We zijn nog even met z'n allen gaan winkelen om vervolgens met een groepje gezellig uit eten te gaan. Niet iedereen had nog zin om daarna te stappen, dus zijn we lekker terug naar het hostel gegaan en hebben we nog een paar potjes gekaart.
De volgende dag moesten we om 11 uur alweer uitchecken en borgen we de koffers op in lockers op het station, zodat we nog de stad in konden. Het was weer prachtig weer, dus we hebben eerst weer een stuk gewandeld. Ik wilde graag nog een mooi uitzicht over de tad bekijken en volgens mijn 100% boekje kon dit vanaf de Stadhustorget. In het stadhuis aangekomen, bleek het pas over een week te kunnen. Het seizoen was nog niet aangebroken kennelijk, erg jammer! We zijn weer verder gelopen naar Gamla Stan en hebben daar op een terras heerlijk in de zon zitten lunchen. Om half 2 was het weer tijd om te gaan, want we hadden met Patres, Marike, Noah en Tom op het station afgesproken. Daar zagen we overigens ook alle andere studenten, want eigenlijk ging iedereen van onze campus wel mee op de cruise. We namen de bus naar de haven en daar zagen we het schip liggen...

Een cruise om nooit te vergeten..
... Wat een ontzettend groot schip zeg! Om even een indruk te geven: er gingen 2000 studenten mee, het schip telde 9 verdiepingen, had een zwembad, sauna, 4 bars, een casino, 3 restaurants, een supermarkt en 2 grote dansvloeren. Wijsliepenop de onderste verdieping en ik deelde een cabin met Marike, Patries en Noah.In de cabin naast ons sliepen Derek, Sven, Liam en Alex. De anderen van onze groep zaten in cabins een verdieping boven ons. De cabin zelf was best klein, met stapelbedjes en zonder raam natuurlijk. We hadden gelukkig wel een badkamertje voor onszelf. Natuurlijk zijn we eerst het deck opgegaan, om te zien hoe het schip uit de haven vertrok en op de bovenste verdieping was een panoramabar, waar je ook een prachtig uitzicht had. We hebben eerst met een aantal van ons een hapje gegeten in één van de restaurants en hebben daarna de prachtige zonsonderdang bekeken. We kwamen langs allemaal eilandjes, echt prachtig. En ongelofelijk dat er zelfs mensen wonen op die eilandjes.
Het voelde echt als vakantie, je liep lekker over het schip, van de bar naar beneden en je kwam overal bekenden tegen maar natuurlijk ook weer veel nieuwe gezichten! Zo kwamen we meteen in de rij vier Groningse jongens tegen die hun master in Stockholm doen. Ik moet zeggen, het was wel één grote chaos. Het is met recht een party boat te noemen. Overalfeestende studenten,uit elke cabin klonk muziek en hoorde je de drankflessen rinkelen. Ditkwam onder andere omdatde helft van de supermarkt een liquor store was entja, op internationale wateren is het tax free. Je had de rij moeten zien toen de store open ging! Hilarisch..'s Avondsveranderde de dj de panoramabar in één grote feestzaal en het dak ging eraf! Na daar een paar uur gefeest te hebben, gingen we een verdieping lager waar ook elke avond salsalessen worden gegeven. Er was dus een groot podium, die de studenten uit Karlstad wel even onveilig gingen maken. Ik had het al ontzettend naar m'n zin en vooral toen ik Hectór (Spanje) ineens naast me zag staan met een glitterjasje. Die had 'ie even achter de coulissen vandaan gepikt. Nou, dat hooef je mij geen tweede keer te zeggen! Ik sleurde Tom mee en we kwamen allebei met een glitterbh terug het podium op. Iedereen vond het erg komisch, inclusief ikzelf natuurlijk, dus ik bleef heen en weer rennen voor een nieuwe outfit. Tom vond het na één bh wel genoeg, dus het werd een solo show. Je had het backstage moeten zien, net de kledingkast van de miniplaybackshow! Op een gegeven moment kreeg ik Marike ook nog mee en die kwam het podium op met een soort enorme kerstboom op haar hoofd en nam daar ongeveer ook de halve lichtinstallatie mee naar beneden. Toen viel het wel een beetje op en kwam één van de bemanningsleden vriendelijk vragen of we asjeblieft wilden stoppen. Oeps. Net op het moment dat ik me in een roze glitter badpakje aan het hijsen was. Nou ja, we hebben lol gehad en ik zeg maar zo: een verkleedpartij hoort erbij!
Nadat we uitgefeest waren, zijn we maar onze stapelbedjes ingekropen want de volgende morgen kwamen we om 11 uur in Riga aan (het was daar een uurtje later). Omdat we onderin sliepen, klonk het net of we gingen zinken oid. We lagen nog in bed, Patriesen ik keken elkaar aan en fluisterden: Titanic. Oké, zo erg was het nou ook weer niet maar het maakte wel flink wat lawaai! Na ons zelf meegebrachte ontbijtje op de vloer van de hal genuttigd te hebben, konden we van de boot af en naar het centrum van Riga lopen. Het zonnetje scheen, maar het was daar wel een stuk kouder! Aan iedereens kleding te zien (dunne jasjes en teenslippers), had niemand daar op gerekend. We hadden een boekje met bezienswaardigheden en hebben lekker de stad doorgelopen, die overigens helemaal niet zo groot is. We hebben de st. Pieters kerk beklommen om een prachtig uitzicht over de stad te hebben. We wilden lekker wat gaan lunchen op het terras en hadden allemaal best aardig trek. Na onze bestelling geplaatst te hebben, kon het wachten beginnen. Na 45 min vroegen we ons toch wel af waar het eten bleef. Er bleek iets mis te zijn in de keuken. Na een kwartier kwam het meisje terug met de boodschap dat het nog 20 minuten zou duren. Nou oké dan, we konden wel naar een ander terras, maar het was allemaal van dezelfde eigenaar (hoe fijn). Nee, na een kwartier deelde ze ons fijn mee dat de keuken nu moest sluiten en dat we geen eten konden krijgen. Nou, daar gingen we dan maar weer, nu nog hongeriger dus we zijn een ander restaurantje op gaan zoeken. Zo kom je wel door je tijd heen zeg. Nou ja, we hebben daarna nog wat rondgelopen en natuurlijk moesten de meesten nog even sigaretten en alcohol inslaan wat daar inderdaad erg goedkoop is. Nou ja, in vergelijking met Zweden is natuurlijk alles goedkoop. Overigens kun je in Letland wel goed merken dat het een Oost-Europees land is. Om half 5 moesten we weer terug zijn bij de boot, dus de dag was niet eens zo lang maar toch leuk om Riga eens gezien te hebben!
We gingen eerst gezellig wat drinken in de panoramabar en daarna een hapje eten. Ik ben nog even met Sven, Alex en Marike naar de karaoke geweest om luiskeels mee te zingen en -natuurlijk- flink te lachen. Daarna gingen we naar de salsa cursus, waar we echt vreselijk gek gedanst hebben. Er is aardig wat gefilmd, dus dat kunnen we nog terug gaan zien in een filmpje van Sven. We hadden zoveel lol en de leraren waren ons volgens mij erg dankbaar dat we de cursus met zoveel enthousiasme volgden (en onze eigen interpretatie aan de danspasjes gaven). Natuurlijk werd er deze avond weer tot de late (of vroege) uurtjes doorgefeest en belandden we voldaan en met moeie voetjes in onze comfortabele stapelbedjes.
De terugreis kon beginnen. Helaas was de trein van 13u30 naar Karlstad gecancelled, maar gelukkig konden we deze omboeken voor een trein om 14u15 en kregen we nog een etenscoupon van 50SEK ook. Goed geregeld! :)
Al met al,deze cruise zal ik nooit vergeten. omdat ik zoiets vast niet meer ga doen en het één grote gezellige chaos was!

Pasen op de camping.
De dagen erna moesten we natuurlijk even bijkomen van al het feestgedruis en de zeebenen. De temperatuur had in Karlstad inmiddels ook zomerse waarden bereikt, dus daar hebben we veel van genoten. Donderdagavond hadden we een groot kampvuur gemaakt. Vrijdagavond gaf Yannick met zijn vier vrienden die op bezoek waren een Camper Cocktail party op de campus. Zijn vrienden waren namelijk met een gehuurde camper hier geokomen en met ons meegegaan op de cruise. In Riga hadden ze 36 flessen drank gekocht en daar gingen ze op het feestje dus coktails van maken, voor het vriendelijke prijsje van 30SEK. De cocktails met lieflijke namen als 'Die Motherfucker' en 'Liquid Cocaine' smaakten goed en de dj die buiten stond, maakte de sfeer helemaal top. De Belgen weten hoe ze ene feestje moeten geven!
Zaterdag was het tijd voor ons Easter Diner. Met onze groep hadden we allemaal een gerechtje gemaakt en het smaakte allemaal weer erg goed! Patries, Marike, Simon en ik hadden weer voor een heerlijk Griekse salade gezorgd. (niet erg paas-achtig, maar iedereen vindt hem zó lekker!) Daarna vierde Josephine haar verjaardag en was er nog een groot kampvuur en dj bij Tallen.
Zondag en maandag was het zulk lekker weer en hebben we beide dagen heerlijk met bikini op het gras liggen zonnen. Muziekje erbij, badmintonrackets gekocht en lekker buiten eten. Het was net een camping! Wat een heerlijk vakantiegevoel!

En verder...
Dinsdag moest er dan echt weer gewerkt worden. 4 mei moet ik mijn essay voor International Politics inleveren, we moeten 3 vragen binnen verschillende thema's beantwoorden, per vraag 4 pagina's. Wel interessant, maar ook wel pittig omdat nog nooit eerder een 'political science essay' heb geschreven. Maar dat gaat wel goedkomen! Dinsdag hadden we bij Business Cultures een guest speaker, een man die onderzoek had gedaan naar IKEA in the Middle East en dan met focus op Saudi Arabie. Erg interessant! (het restaurant is bijvoorbeeld opgedeeld in: families (waar getrouwde mensen + kinderen zitten en bachelors, waar alleen vrijgezelle mannen mogen zitten. Vrijgezelle vrouwen moeten bij de families zitten. Dit was één van de interessante feitjes!) Oja, ik heb mijn vak Media, Culture and Technology gehaald! Dus een groot deel van mijn studiepunten heb ik al fijn binnen! Vandaag had ik ook de hele middag les en heb daarna weer aan mijn essay gewerkt. Ik wil het grootste gedeelte voor dit weekend afhebben, want dan ga ik (weer) naar Stockholm! Vrijdagochtend vertrek ik en dan zie ik rond half 2 eindelijk mijn lieve nichtjes Niek, Daphne en Jill weer! Heb er al ontzettend veel zin in! Ook om weer naar Stockholmte gaan, want het is gewoon een geweldige stad!

Ik zal volgende week laten weten hoe het was!

Liefs en een kus uit Zweden!

Ps. Ik krijg steeds de vraag wanneer ik naar huis kom, maar dit zal rond 13 juni zijn! :)

Jenn

Haha wat een leuk verhaal weer :D Het is wel weer duidelijk dat je in zweden nog steeds niet wijs bent (A) haha. Geniet er nog ffies van! Tot over ong 1,5 maand! (hihi toch alweer snel!) xxxx

Inge

Hoi hoi,
Ik geloof dat ik maar stiekem in de koffer van Jill kruip hihihihi.
Nou geniet ervan ,de tijd gaat inderdaad heel hard. Zie je snel weer.

Liefs van je tantetje en de rest XX

Shir

Hihihi ik heb een prachtig beeld van jou danspasjes;) Gelukkig dat je het gek doen niet verleerd bent;) Ik ga snel fotos en filmpje kijken!

Dikke kus xxx

Debster!

Hi meid,

wat heb je weer een top verhaal geschreven haha en echt een feest boot moet dat zijn geweest!

Succes met de studie, je bent al goed opweg en tot 13 juni :D

liefs xxx deb

Lis

Hee Linda,

Wat een super verhaal weer! Klinkt top al die belevenissen van je :D. En fijn dat het zulk lekker weer is daar.
Geniet lekker door sweety!

Succes met je essay deze week! Liefs xx

Joyce

Patries, je neemt me helemaal mee in je avontuur! Echt gaaf! Mooie foto's ook. Leuk om te zien dat 100%Stockholkm van pas komt :) En naar Riga geweest..Super!

Gisella (IO)

Ha Patricia,

Wat leuk dat je ook tijd maakt voor tripjes naar Riga enzo.
Een van de leuke kanten van Study abroad.
Succes met International Politics.

Melanie

Hey Patries!

Wat leuk om je verhalen te lezen! Zat zo eens door mijn favorieten te kijken en toen kwam ik je site weer tegen :)

Zoals je het beschrijft klinkt Stockholm echt als een leuke stad! Super goed om te horen dat je het zo naar je zin hebt daar! En dan nog je vakken halen ook! Kan niet beter denk ik zo :)

Maar die cruise was eigenlijk meer een partyboot! 2000 mensen is wel echt heel veel!
En die glitterpakjes klinkt ook hilarisch!

Ga nu even je foto's bekijken :)

Als je terug bent, dan moeten we maar weer eens kijken voor een datum om gezellig wat te drinken!

Heel veel plezier nog! Geniet ervan en succes met je laatste vakken!

Kus Mel

Carina

Joehoe... Klinkt allemaal weer top! Lekker dat je daar nu ook van het zonnetje kan genieten.. Swing er maar lekker op los en 13 juni komt gelukkig al in de buurt! ;) XXX

ca

Heey girl!!

Woww wat klinkt dat gaaf zo een cruise zeg, zie het al helemaal voor me:-) jij meedoen met een mini playbackglittershow op een podium:-) schitterend!!
Meid wat zie/doe jij veel zeg, ongelooflijk!

Nog maar even en dan ben je weer gezellig hierr!!

dikke knuffxx