patriesinzweden.reismee.nl

Another lovely Stockholm weekend and spring fun in beautiful Sweden!

Hej hej!

Het is alweer een paar weken geleden dat ik wat heb geschreven..
Laat ik beginnen bij het weekendje Stockholm die ik heb doorgebracht met mijn nichtjes Nicolet, Daphne en Jill.

Vrijdag 29 april was het dan zover! Iets na de middag zagen we elkaar weer in een bomvol centraal station van Stockholm. Het was erg fijn om elkaar weer te zien en te knuffelen maar zoals ik al met mijn andere bezoekjes heb gemerkt, het is na een paar minuten alweer normaal! Ook wel een goed teken denk ik. We hebben eerst een 72-uurs metro pasje gekocht en toen op zoek gegaan naar ons hotel. Prachtig hotel op het eiland Kungsholmen. Net iets te ver om gemakkelijk naar het centrum te lopen, maar gelukkig is het metrosysteem in Stockholm vrij simpel en snel en had ik er al wat ervaring mee, dus dat werkte prima! Ik sliep samen met Jill op de kamer en toen we in de kamer op het bed waren geploft, moest eerst even BBC aangezet worden om het Britse huwelijk te zien natuurlijk! Na dit met z'n vieren uitgebreid bekeken te hebben , zijn we naar Gamla Stan gegaan om daar een beetje rond te lopen en daarna heerlijk pasta te eten in een restaurant vlak achter het koninklijk paleis. Daarna hebben we nog een wandeling gemaakt naar het nieuwe centrum en vervolgens in het hotel nog gezellig bijgekletst.
De volgende dag, we gingen allemaal wel met iets van oranje in onze outfit op pad want ja, het was tenslotte koninginnedag! Het toeval was dat het ook een officiele feestdag in Zweden was, Walpurgisnacht. Op deze dag wordt gevierd dat de winter officieel over is en wordt de lente verwelkomd en's avonds worden allerlei vreugdevuren afgestoken. Ook is op deze dag de koning jarig en vieren veel studenten dat ze klaar zijn met examens. Driedubbel feest dus!
We startten de dag in Gamla Stan waar we zagen dat het al ontzettend druk was. We wilden om 12.20 de wisselinng van de wacht bij het paleis bekijken e besloten eerst een broodje te gaan eten. Nicolet en Jill moesten daarna naar de wc, maar Daphne en ik wilden niet wachten en haastten ons naar het plein. We zagen al snel dat dit bijna onmogelijk was, het was zo onwijs druk! Het was een speciale wisseling van de wacht vanwege de feestdag. We moesten ons dus flink tussen het publiek wurmen om iets te kunnen zien. Er was een grote fanfare en veel militairen op paarden. Op een gegeven moment begon iedereen te juichen en klappen en zwaaien en toen zagen we waar iedereen naar keek, de hele Koninklijke familie op het bordes! Ze bleven daar de gehele ceremonie staan, het was best bijzonder om te zien! En dus toch een Koninklijke familie gezien op 30 april... Na deze feestelijke gebeurtenis zijn we naar het nieuwe centrum gelopen en hebben we daar even gewinkeld. Na een heerlijke fika (koffie met wat lekkers) zijn we naar de haven bij Slussen gegaan om daarvandaan per boot naar het eiland Djurgården te varen. We zijn eerst naar de beroemde Kaknästornet (tv toren) gegaan. Deze toren is zo bekend omdat het het mooiste uitzicht over Stockholm biedt. De 28e verdieping is op 155 meter hoogte en op heldere dagen schijn je zelfs tot 60km te kunnen kijken. Helaas was het dit weekend vrij bewolkt, maar het uitzicht was nog steeds geweldig! Daarna zijn we naar Skansen, het openluchtmuseum van Stockholm gegaan. Een enorm groot park, gebouwd in 1891 en dit was het eerste openluchtmuseum in de wereld. Dit wilden we dus wel even bekijken! Het was al vrij laat, dus we zijn meteen één van de restaurants op het park ingedoken. Het was nog moeilijk om een plekje te bemachtigen, want ook hier was het wederom erg druk! Na het eten heb ik met Daphne een rondje over het park gelopen. Omdat het 's avonds was, waren er geen figuranten meer en was het iets minder levendig maar toch erg leuk om even te zien. Er zijn namelijk 150 oude huizen vanuit alle streken van Zweden te zien en je kunt dan ook echt zien hoe de Zweden vroeger leefden. We waren een beetje gehaast, want we wilden weer op tijd op het centrale plein van het park zijn. Daar stond een groot podium waar diverse koren aan het zingen waren en er werd een officiële lente speech gegeven. Om 9 uur was het dan tijd voor het aansteken van het grote vuur. We stonden er met ontzettend veel mensen omheen , maar iedereen voelde de hitte van het vuur. Ik vond het erg gaaf om te zien, vooral omdat er tegelijkertijd een Zweedse band speelde en je zag dat de rookwolken de stad overgingen. Later op de avond gingen we terug naar het hotel, hebben we nog gezellig wat gedronken en gekaart in de hotelbar.
Zondag hebben we lekker uitgeslapen en na het uitchecken uitgebreid geluncht in de buurt van het centraal station. Daarna was het helaas al weer tijd voor het afscheid! Jammer, maar het was een ontzettend gezellig weekend. Ook al was het mijn derde weekend Stockholm, deze stad kun je niet genoeg bezoeken volgens mij. Met recht één van de mooiste Europese hoofdsteden.

Studie
Na het weekend moest ik mijn essay voor International Politics afmaken, wat nog niet zo makkelijk was als ik had gedacht maar ik heb het op tijd afgekregen. Ik moet de uitslag nog horen, maar ik denk dat het wel goed zit. Gelukkig heb ik de 30 studiepunten die ik nodig heb al binnen, dus daar hoef ik me in principe geen zorgen meer over te maken. Nu heb ik alleen nog Business Cultures en heb ik wat meer vrije tijd.

Genieten van de lente
Wat meer vrije tijd is totaal niet erg als het lekker weer is! En dat is het gelukkig geweest. Het is nu al een paar dagen wat minder, maar als het goed is wordt het weekend en volgende week weer erg goed!
We hebben de laatste tijd een aantal erg leuke feestjes gehad, beginnende met Bevrijdingsdag! Ja, wij Nederlanders moesten dat natuurlijk wel goed vieren (met name omdat we hier allemaal niet waren met Koninginnedag). Iedereen was uitgenodigd in onze keuken , de Nederlandse vlag werd opgehangen, stroopwafels op tafel gezet (dankje tante Jo) en iedereen kreeg rood-wit-blauwe vlaggetjes op zijn wangen (dankje mam)! Leuk om te zien dat ook veel mensen zich aan de Hollandse dresscode hadden gehouden! Het was een gezellige avond , we hebben veel gedanst op Hollandse muziek en ook in de Glada Ankan zetten we de polonaise voort (wat veel mensen overigens met verbaasde gezichten volgden). Die week was er ook een Spaanse barbecue vanwege Garazi's verjaardag en dat kwam perfect uit met het goede weer! Stefanie (Duitsland) was ook jarig en had later op de avond een theme party (Cartoon/tv character) georganiseerd. Patries ging als Barbie verkleed en ik als Stacey, haar beste vriendin. Iedereen had flink z'n best gedaan met kostuums!

Verder hebben we de laatste tijd wat meer van de omgeving gezien, erg leuk! Op een zondag ben ik op Sven's mountainbike met Derek samen naar het Vänern meer gefietst, was een mooi tochtje van maar 10km. De rest kwam met de bus en wij hebben een super mooi plekje bij het meer ontdekt om te zitten en te barbecuen. Als je een groot veld naast het meer doorkruist en een bospad volgt, kom je bij een open plek op de rotsen uit waar een grote picknicktafel en barbecue te vinden is. We spraken meteen af om woensdag daar met z'n allen te barbecuen voor Sara's verjaardag en dat hebben we dus ook gedaan met een grote groep. Dit vond ik echt één van de leukste avonden tot nu toe en dit is ook waar we de eerste periode hier (in de sneeuw) zo naar uit gekeken hebben! Vorige week ben ik ook een avond met Derek, Patries en Simon naar een mooi meer gereden waar we de prachtige zonsondergang hebben bekeken en afgelopen vrijdag zijn we met z'n vieren een dagje naar Filipstad geweest. Simon heeft hier ook een auto, dus dat is erg fijn en het is alleen al heel leuk om te toeren want dan zie je pas echt hoe mooi Zweden is. Zo groen en zoveel meren! Prachtige uitzichten onderweg. Afgelopen zondag ben ik ook gaan toeren met Marike en Sven en toen hebben we een wandeling gemaakt in het bos van een natuurreservaat in de buurt.
Afgelopen zaterdag hadden we ook weer even een Hollands momentje, omdat we (Patries, Mariek en ik) voor onze groep pannenkoeken gingen bakken. Marike's ouders waren vorige week op bezoek en hadden een aantal Koopmans pakken meegenomen, dus dat was ideaal! Ik had een super leuk Hollands pakketje met servetten en een receptboekje van m'n tante en oom opgestuurd gekregen (super bedankt!) dus die servetten konden we meteen gebruiken om de tafel een Nederlands tintje te geven. De tulpen die ik ergens gevonden...eh, geplukt had maakten de sfeer compleet! En iedereen vond de pannenkoeken gelukkig heerlijk!

Zoals ik eerder al zei, is het heer hier heerlijk geweest en je merkt aan alles dat het lente is. Het is ontzettend groen en het blijft steeds langer licht. De zon gaat nu rond kwart voor 10 onder maar het is pas echt donker om half 12 en dan wordt het om 4 uur 's nachts alweer licht! Twee weken terug was ik 's morgens om 5 uur steeds klaarwakker omdat de zon dan al scheen! Ik ben er nu wel aan gewend en dat is maar beter ook, want het zal nog ‘erger' worden. Maar de dagen zijn wel lekker lang!

Nu is de laatste periode dan echt aangebroken... Nog ongeveer een maand en dan is het allemaal alweer voorbij. Moet er nog niet aan denken om van iedereen afscheid te nemen, hoewel ik ook wel weer zin heb om naar huis te gaan en iedereen weer te zien natuurlijk!
Ik ga samen met Marike met de auto naar huis rijden en we bekijken nog even welke dag we dat precies gaan doen, ligt er ook een beetje aan wanneer iedereen vertrekt.

Bedankt iedereen voor alle lieve kaarten, smsjes, mailtjes, berichtjes op deze site.. echt leuk om te merken dat iedereen aan mij denkt!

Ik heb geen fotoruimte meer op deze site, daarom heb ik een mijnalbum site aangemaakt waar nu de foto's van het weekendje Stockholm en andere foto's van de afgelopen wekente vinden zijn!

Tot snel!

Liefs, mij x

Reacties

Reacties

mams

hoi Patries!
het is weer een heerlijk verhaal,zoals gewoonlijk..je hebt ondertussen al veel van Zweden gezien,echt leuk!
jullie moeten er nog maar even van genieten met z'n allen,straks begint thuis het "gewone"leven weer!
maar stiekem zijn wij al aan het aftellen,hoor!
veel liefs,pa en ma xx

Lisette

Hee Linda,

Klinkt weer super goed wat je allemaal hebt meegemaakt, al had ik het (eindelijk ;) ) al een keer op skype gehoord. Geniet nog even volop van alles! :D

Un abrazo fuerte! xx

Miek

Chica!!

Ja echt weer een leuk verhaaltje!! Haha en lekker dat jullie pannekoeken hebben gegeten, toch wel met stroop? Dat kan ik hier namelijk in Antwerpen niet eens kopen en heb ik laatst van thuis meegenomen ;)
Geniet van alles nog en dan zien we elkaar over een maandje weer!!!
xxx

laura

heey lieverd!!!
O wat heerlijk om te lezen dat je het zo msuper naaar je zin heb! en wat gaaf ook dat je de koninklijke familie gezienn heb!!!
Heeel veelm plezier daar nog en geniet er nog maaar lekker van..

Dikke kus Loes

Sanne

Hei Patricia,

Det høres kjempe artig ut, igjen! Dat van de lichte nachten herken ik (ik dacht al, zonsondergang bij dat meer?!) want hier wordt het niet meer echt donker. Hopelijk heb je goeie verduisteraars, of wallencrème ;-)

Volgens mij heb je een fantastische tijd, echt super dat je dit hebt gedaan. Geniet van de laatste relaxete loodjes, en mocht je nog een tripje naar het noorden willen maken om Sankt Hans te vieren en de Midnattssol te bekijken (maar 18 uur rijden), dan heb ik hier een gratis logeeradresje voor jou en Marike.

Stor klem,
sanne

Steph

Wat een leuk verhaal weer :D de laatste tijd zal helemaal snel voorbij vliegen dus geniet er nog even goed van! Ik heb wel onwijs veel zin om je weer te zien :D Veel plezier nog de laatste weekjes en ik kijk uit naar je volgende verhaal
xx

Shir

Hai lief vriendinnetje!

Leuk verhaal weer!Geniet er nog maar even van, ik ben iig heeeel blij dat ik al kan gaan aftellen;) Ik hoop nog 25nachtjes slapen whoehoe!
xx

Jenn

Haaai liefste zus!

Leuk dat je weer een verhaal hebt geschreven:D.
Wel leuk dat je toch met de auto teruggaat haha, zal wel gezellig worden (road trip!!! ;D) Ik vind het wel weer de hoogste tijd dat je mij weer komt versterken hier in huize Petterson(A) Hihi.

Tot over een maandje!:)

Kuss x

Debster

Hi lieverd!

Leuk verhaal, heerlijk die pannenkoeken :)
Jeetje nog maar zoveel weekjes en jou tijd in Zweden zit erweer op! Ga dus nog maar even goed genieten =)
En dan komt onze dinnie weer thuis, joepiee!

Liefs xx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!